O Πάνος Προφήτης έχει αποφοιτήσει από την Καλών Τεχνών και τώρα ζει στην Αμβέρσα όπου κάνει μεταπτυχιακό στο Royal School of Arts. Στην ερώτηση γιατί κάνει τέχνη απαντάει «Δεν θέλω να πω πολλά, μου αρέσει πάντως όταν γελάνε». Χρησιμοποιεί διάφορα μέσα και υλικά. Έχει αδυναμία στον πηλό, το κερί, το felizol, η πλαστελίνη και τα readymade αντικείμενα και τώρα τελευταία ζωγραφίζει κάκτους. Θεωρεί ότι η ιδέα είναι αυτή που καθορίζει το υλικό ή τα μέσα που χρησιμοποιεί. Στο tumblr του γράφει, I am still searching.

panos profitis 11 panos profitis 10 panos profitis 9tumblr_n0a4ix3jh11tqar3qo1_1280 tumblr_n35lwxWHI21tqar3qo1_1280

Πώς ήταν τα παιδικά σου χρόνια;
Μεγάλωσα σε μια κωμόπολη στους πρόποδες του Παρνασσού, με ωραίους ανθρώπους πολύ κοντά στην φύση με τον ξάδερφό μου τον Σπύρο. Είχαμε φτιάξει σφεντόνες θυμάμαι -έχει πολύ καλό σημάδι. Είχα ωραία παιδικά χρόνια, τώρα που τα βλέπω από απόσταση νιώθω τυχερός που δεν ήμουν πιτσιρίκι στην Αθήνα δεν θα την πάλευα πολύ, θα έπαιρνα τα βουνά (γέλια).

Θυμάσαι το πρώτο πράγμα που ζωγράφισες;
Περιέργως, θυμάμαι πολλά έργα που έκανα μικρός, αλλά δε θυμάμαι το πρώτο. Ζωγραφίζω από μικρή ηλικία και σε κάποια φάση έκανα μια μετάβαση από το κλασικό σπιτάκι με το δεντράκι, στα χελωνονιντζάκια. Εκεί κόλλησα για πολύ καιρό, μετά ήρθαν οι power rangers και φτάνουμε στο σήμερα.

Τί μέσα χρησιμοποιείς;
Τα μέσα που χρησιμοποιώ ποικίλλουν και έχουν να κάνουν πολύ και με την ιδέα. Πολλές φορές η ίδια η ιδέα είναι αυτή που καθορίζει το υλικό ή τα μέσα. Έχω, βέβαια, τις αδυναμίες μου. Μου αρέσει ο πηλός, το κερί, το felizol, η πλαστελίνη, readymade αντικείμενα και άλλα.

panos profitis 8 panos profitis 7 panos profitis 6 panos profitis 5 panos profitis 4

Γιατί ζωγραφίζεις κάκτους;
Έχουν να κάνουν με παλιότερη δουλειά, κάποια ζωγραφικά που είχα κάνει. Ήταν κυρίως ένα είδος fiction-φυτολογίας με φυτά που είχα σχεδιάσει ο ίδιος αλλά δεν τα συναντάς στην φύση. Η φύση, όμως, διαθέτει πιο πολλή φαντασία και παρατηρώντας τους κάκτους (υπάρχουν πολλοί στην Κυψέλη, στην γειτονιά μου) διέκρινα μια δομή πολύ κοντά στην αρχιτεκτονική και στο design. Υπάρχει μεγάλη ποικίλα κακτοειδών, πολλά μοιάζουν με κίονες, άλλοι έχουν σπείρες, κάποια άλλα είναι σχεδόν κυβιστικά και φυσικά έχουν αποτελέσει το σκηνικό για πάμπολλα westerns. Είναι ένα πολύ ενδιαφέρον φυτό που έχει κληρονομήσει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά μέσω της εξέλιξης. Είναι ανθεκτικό και minimal! Στο μέλλον προβλέπεται να επιβιώνουν μόνο οι κάκτοι και οι κατσαρίδες. Δεν θα μιλήσω για την φαλλικότητά του ως σχήμα, το βαριέμαι. Για την ιστορία της τέχνης σχεδόν ό,τι είναι μακρόστενο είναι και φαλλικό και το αντίθετο.

Από πού εμπνέεσαι;
Νομίζω ότι η έμπνευση είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων. Κύριως αντλώ από την καθημερινότητα παρατηρώντας ανθρώπους αλλά και αντικείμενα, λατρεύω να παίζω με τα αντικείμενα και να τα μεταποιώ. Μου αρέσει ο σαρκασμός, μου αρέσουν πολύ τα special effects από τα b-movies των 50’s -Ray Harryhausen-, όλη αυτή η αισθητική. Αλλά και κάποιες πιο απρόσμενες πηγές όπως είναι η βιολογία και η εξέλιξη των ειδών μέσα από γραπτά και σχέδιά του Ernst Haeckel ή μια ξεχασμένη μαγκούρα σε κάποια γωνιά. Όλα αυτά λειτουργούν ως αφορμές. Γενικότερα επικρατεί λίγο χάος με το τι μπορεί να με εμπνεύσει, έρχεται και απρόσμενα, αλλά πάντα εν ώρα εργασίας.

panos profitis 3 panos profitis 2 panos profitis OLYMPUS DIGITAL CAMERAtumblr_nf3q4olSmG1tqar3qo1_1280

Γιατί κάνεις τέχνη, τι θέλεις να πάρει ο θεατής;
Δεν θέλω να πω και πολλά. Το θέμα με τον θεατή είναι πολύ υποκειμενικό, μου αρέσει πάντως όταν γελάνε.

Άνθρωποι που σε έχουν επηρεάσει;
Σίγουρα και είναι πολλοί. Ενδεικτικά μου αρέσει η δουλειά των McCarthy, Rondinone, Kiki Smith. Δεν διαβάζω μόνο αυστηρά βιβλία γύρω από την ιστορία της τέχνης, μου αρέσει και ο Rilke «Tα γράμματα σ’ έναν νέο ποιητή», ο Kafka και τα απίστευτα «Πύργος» και «Μεταμόρφωση». Έχω και κάτι κολλήματα με κλασικούρες όπως είναι ο Οβίδιος με τις Μεταμορφώσεις, όπου καταγράφει λυρικά όλες την μεταμορφώσεις από την λατινική και αρχαία ελληνική μυθολογία. Από πιο θεωρητικά κείμενα, μου αρέσει πολύ η γραφή του George Steiner και φυσικά τα δοκίμια Walter Benjamin για την τέχνη.

Πώς βλέπεις τα πράγματα στην σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα;
Νομίζω -αν και λείπω τώρα- ότι γίνονται πολλά, υπάρχουν ανεξάρτητοι χώροι που παρουσιάζουν την δουλειά νέων εικαστικών, οι ίδιοι οι εικαστικοί πολλές φορές ανοίγουν τα studio τους για το κοινό, αυτοδιαχειριζόμενα θέατρα που και εκεί πάλι παρουσιάζονται performance παραστάσεις. Κυρίως είναι άνθρωποι που παλεύουν κόντρα στο καιρό και κάνουν την υπέρβαση να δημιουργήσουν σε ένα τόσο δύσκολο περιβάλλον. Υπάρχει δημιουργικότητα, ο κόσμος θέλει να μιλήσει και να εκφραστεί. Βέβαια, είναι πολύ δύσκολο να επιβιώσεις ως εικαστικός. Το όλο θέμα της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα είναι πολύ μεγάλο, εγώ προσωπικά έχω μικρή εμπειρία. Κρατική χρηματοδότηση για τις τέχνες και τον πολιτισμό δεν υπάρχει και, όταν υπάρχει, κάποια ποσά τρώγονται στην πορεία. Μουσεία δεν ανοίγουν και άλλα υπολειτουργούν. Μια γενικότερη απουσία πολιτιστικής στρατηγικής από πλευράς κράτους. Το βλέπετε έχουν πέσει σαν τα όρνεα (media, πολιτικοί) πάνω από έναν αρχαίο τάφο να τον ξεθάψουν την στιγμή που θάβουν το τώρα.

panos profitis 18 panos profitis 17 panos profitis 16 panos profitis 15 panos profitis 13 panos profitis 19

Τι σκέφτεσαι για το μέλλον; Θα επιστρέψεις Ελλάδα;
A δεν ξέρω, μπορώ να το προγραμματίσω; Θέλω να ταξιδέψω…

http://panosprofitis.tumblr.com/ab

Κείμενο: Μαρίνα Πετρίδου

Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο facebook: https://www.facebook.com/grekamag
Ακολούθησε το ΓΚΡΕΚΑ στο instagram: http://instagram.com/grekamag