Πώς θα ήταν αν στο μέλλον μπορούσες να φέρεις στην ζωή τους αγαπημένους σου με βάση το προφίλ τους στα social media; Το e-Social του Σωτήρη Πετρίδη και της Ναταλίας Λαμπροπούλου είναι η μικρού μήκους ταινία που αφηγείται την εξέλιξη των social media και των ανθρώπινων σχέσων σε ένα δυστοπικό μα όχι τόσο μακρινό μέλλον.

Όπως μας εξηγεί ο Σωτήρης, παραγωγός και σεναριογράφος της ταινίας, αφορμή για την δημιουργία της ταινίας στάθηκε ένα άρθρο για τα social networks και το γεγονός ότι θα είμαστε η πρώτη γενιά που θα αφήσει μετά θάνατον ένα τόσο μεγάλο αρχείο πληροφοριών. «Η ερώτηση που έθετε το άρθρο ήταν το τι θα απογίνει αυτό το μεγάλο αρχείο με το πέρασμα του χρόνου, κάτι που μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Μίλησα με τη φίλη και συνεργάτιδά μου, Ναταλία Λαμπροπούλου, η οποία αμέσως δέχτηκε να αναλάβει τον ρόλο του σκηνοθέτη στο εγχείρημα. Έτσι, ξεκίνησε η διαμόρφωση του κόσμου του e-Social».

Backstage +¢+¦++-Ç-ü++-Ç++-ì++++-à-+á+¦-ä-ü+»+¦++-é

Η υλοποίηση της ταινίας, ωστόσο, αποδείχτηκε πολύ μεγαλύτερος άθλος απ’ ότι θα μπορούσε κανείς να περιμένει και οι συντελεστές της ταινίας αναγκάστηκαν να εξαντλήσουν τις δημιουργικές εναλλακτικές τους στην προσπάθεια ανεύρεσης χρηματοδότησης. «Δυστυχώς στις μέρες μας, οι τέχνες δεν αναπτύσσονται όπως θα έπρεπε, πόσο μάλλον ο κινηματογράφος που θεωρείται και ακριβό «σπορ». Το e-Social γυρίστηκε χωρίς χρηματοδότηση και τα πάντα βρέθηκαν μέσω χορηγιών και μίας καμπάνιας crowdfunding». Το e-Social είναι μια από τις λίγες ελληνικές ταινίες που έχουν χρησιμοποιήσει την τεχνική της χρηματοδότησης μέσω διαδικτύου (crowdfunding) για να καλύψουν τα έξοδα παραγωγής τους. «Η χρηματοδότηση μέσω διαδικτύου δεν είναι τόσο διαδεδομένη στην Ελλάδα, αν και στο εξωτερικό γυρίζονται πολλές ταινίες με αυτή τη διαδικασία ακόμη και από γνωστούς δημιουργούς. Τα λεφτά που μαζεύτηκαν μέσω της διαδικτυακής οδού, ωστόσο, δεν ήταν αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες μας και αναγκαστήκαμε να αναζητήσουμε και άλλες πηγές. Έτσι, κλείσαμε συμφωνία με γνωστό μαγαζί στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, οργανώσαμε ένα πάρτι με θέμα τον κόσμο του e-Social και το μαγαζί μας προσέφερε ένα ποσοστό επί των κερδών με στόχο να καλυφθούν κάποιες ανάγκες της παραγωγής. Μάλιστα για να τιμήσουμε και το κινηματογραφικό είδος του sci-fi, στο πάρτι προσφέραμε μοριακά κοκτέιλς. Συνολικά, από το crowdfunding και το πάρτι μαζέψαμε περίπου 1.000 ευρώ. Τα λεφτά, βέβαια, και πάλι δεν αρκούσαν. Η τρίτη λύση, λοιπόν, για να γίνει βιώσιμο το project ήταν η αναζήτηση χορηγιών. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι και επιχειρήσεις που προτίθενται να βοηθήσουν υλικοτεχνικά low budget ταινίες και ευτυχώς γνωρίσαμε αρκετούς από αυτούς. Η ταινία έγινε, αλλά αξίζει να σημειωθεί ότι δεν πληρώθηκε κανείς από το συνεργείο και τους ηθοποιούς και πώς όλοι συμμετείχαν εθελοντικά από πίστη προς το project».

Film Still 1 Film Still 2

Στο εικονικό μέλλον του e-Social οι άνθρωποι έχουν την δυνατότητα να δημιουργήσουν ολογράμματα των αγαπημένων τους προσώπων, με βάση το προφίλ τους στα κοινωνικά δίκτυα. Σύμφωνα με τον Σωτήρη, ωστόσο, η δράση ενός ανθρώπου στα social media δεν θα μπορούσε να αντικατοπτρίσει τον πραγματικό του εαυτό. «Στον διαδικτυακό κόσμο προσπαθούμε να δείξουμε έναν καλό εαυτό, που πολλές φορές απέχει κατά πολύ από τον την πραγματικότητα. Έτσι, υπάρχει μία διάβρωση των διαπροσωπικών σχέσεων που οφείλεται στην διαφορά πραγματικής και διαδικτυακής επαφής».

Η προβληματική των social media και των διαπροσωπικών σχέσεων όπως διαμορφώνονται από αυτά, έχει απασχολήσει πολλούς σύγχρονους δημιουργούς, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την αγγλική σειρά Black Mirror, η οποία γύρισε ένα ολόκληρο επεισόδιο σχετικά με την επικοινωνία με τους νεκρούς μέσω των social media (s02, ep01). Άραγε, σε ποια σημεία διαφοροποιείται το e-Social από τα παραπάνω; «Αυτός ο προβληματισμός για τη σχέση εικονικής πραγματικότητας και πραγματικής ζωής έχει απασχολήσει διάφορους, τόσο σε καλλιτεχνικό, όσο και σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Ξεκινώντας από τον προβληματισμό ενός άρθρου και κάνοντας μία έρευνα επί του θέματος, συνειδητοποίησα ότι αρκετοί επιστήμονες προσπαθούν να προσεγγίσουν το ζήτημα, καθώς η τεχνολογία αρχίζει να δίνει δείγματα ότι ίσως και να επιτευχθεί άμεσα η χαρτογράφηση και η μεταφορά του χαρακτήρα μας από τα social media που κατέχουμε. Για το συγκεκριμένο επεισόδιο του Black Mirror που ασχολείται με παρόμοια θεματική, μάθαμε λίγο πριν τα γυρίσματα, αλλά επιλέξαμε να μην το δούμε μέχρι και το τέλος για να μην μας αποσπάσει από τον δικό μας στόχο, ο οποίος ήταν να μιλήσουμε για την κατάσταση του σήμερα μέσω μίας αλληγορίας τοποθετημένης στο μέλλον. Όταν το είδαμε μετά το πέρας των δικών μας γυρισμάτων, συνειδητοποιήσαμε ότι το e-Social διαφοροποιείται ριζικά, τόσο σε αφηγηματικό όσο και σε αισθητικό επίπεδο. Το project μας εστιάζει περισσότερο στην κοινωνική αποξένωση και στην απουσία της ανθρώπινης επαφής, δημιουργώντας μία αλληγορία με τη σημερινή πραγματικότητα, ενώ παράλληλα, παίζει με την έννοια και τη δομή του ολογράμματος.

+Ü+++¦+¦+¡-ä+¦ e-Social +ô-ì-ü+¦-â+++¦ (2) e-Social +ô-ì-ü+¦-â+++¦ (1) e-Social

Το e-Social έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά την φεστιβαλική του πορεία έχοντας ήδη αναδειχτεί Best Sci-Fi Film στο Granite Planet International Film Festival του Καναδά, ενώ έχει ήδη γίνει δεκτή σε πέντε άλλα διεθνή φεστιβάλ. Η ομάδα του e-Social, όμως, δεν φαίνεται να σταματά και ήδη έχει ξεκινήσει να δουλεύει το επόμενό της project με τίτλο White Collar. «Η νέα ταινία θα είναι ένα thriller, τοποθετημένo σε ένα δυστοπικό, παράλληλο παρόν».

Facebook: https://www.facebook.com/esocialfilm