Πριν από λίγες μέρες  στο παγωμένο Ελσίνκι άνοιξε τις πόρτες του ένα από τα μεγαλύτερα Tech- start up events του κόσμου. Τα τελευταία χρόνια το «Slush» μεγάλωσε και από ένα event (συνέδριο) 300 ατόμων, φέτος προσέλκυσε περισσότερους από 14.000 συμμετέχοντες οι οποίοι κατέφθασαν από  80 χώρες. Το «Γκρέκα» ήταν εκεί  για να δει από κοντά το πνεύμα της νέας επιχειρηματικότητας και να πάρει συνεντεύξεις από κάποιες επιτυχημένες αλλά και πολλά υποσχόμενες ‘start – ups’ του συνεδρίου.

Η ατμόσφαιρα ήταν γεμάτη ενθουσιασμό όταν ο 25χρονος Miki Kuusi, CEO του «Slush», ανέβηκε στη κεντρική σκηνή για να δώσει την εναρκτήρια ομιλία. Φέτος μαζί του για την έναρξη του «Slush» ήταν ο πρωθυπουργός της Φινλανδίας, ο αντιπρόεδρος της Κίνας Wang Jang και ο CTO του Alibaba, αποδεικνύοντας την σημαντικότητα του συνεδρίου όχι μόνο για τους νέους επιχειρηματίες αλλά και  για τα μεγαλύτερα κράτη και εταιρείες τεχνολογίας του κόσμου.

SONY DSC

Το «Slush»  φιλοξενήθηκε σε ένα χώρο, 17.000 τ.μ. με 6.000 προβολείς ειδικών εφέ, δημιουργώντας μια καταπληκτική και μεγαλοπρεπής αίσθηση. Για να γίνουν όλα πραγματικότητα 1500 εθελοντές χρειάστηκε να απασχοληθούν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. Απαρτιζόμενο από 5 διαφορετικές σκηνές, κάθε παρευρισκόμενος είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει ομιλίες για διάφορα θέματα σχετικά με τις start- ups, όπως  ηγεσία, digital games και digital health.  Μεταξύ  των 5 σκηνών στους διαδρόμους, εταιρείες είχαν demo και παρουσιάσεις των προϊόντων τους όπου μπορούσε κανείς εύκολα να ξεκινήσει συζητήσεις και να πάρει μια ιδέα για το τι ακριβώς κάνουν. Στη μέση αυτού του δυναμικού περιβάλλοντος, η εκδήλωση είχε επίσης ένα προστατευόμενο χώρο συνάντησης που φιλοξένησε πάνω από 2.000 αλληλεπιδράσεις μεταξύ επιχειρηματιών, δημοσιογράφων και επενδυτών. Εκτός από τις start-ups και τους επενδυτές, μεγάλες εταιρείες όπως η Google, η Samsung και η Nokia είχαν την ευκαιρία να δώσουν το παρών και να τονίσουν την νέα επιχειρηματική τους πλευρά. Μια από τις εκπλήξεις της βραδιάς ήταν η παρουσίαση του νέου προϊόντος της NOKIA το tablet N1, κάνοντας ένα δυναμικό come back στο χώρο των consumer electronics μετά τη πώληση του τμήματος κινητών τηλεφώνων στη Microsoft την περασμένη χρονιά.

Το μεγαλύτερο event του συνεδρίου όμως ήταν ο διαγωνισμός παρουσίασης καινούριων εταιρειών (pitching competition), o οποίος διοργανώθηκε με σκοπό να βρεθεί η νέα πιο πολλά υποσχόμενη start- up. Αυτή τη φορά πάνω από 1000 νέοι επιχειρηματίες δήλωσαν συμμετοχή και από αυτούς σε 100 δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσουν την ιδέα και την επιχείρηση τους μπροστά σε επιτυχημένους επιχειρηματίες και επενδυτές. Αφού ακούσαμε αυτές τις 100 εντυπωσιακές ιδέες, η κριτική επιτροπή διάλεξε 20 για να συνεχίσουν στον διαγωνισμό.

SONY DSC

Στους ημιτελικούς, σε μια σκηνή γεμάτη από κόσμο, 4 εταιρείες επιλέχθηκαν για να προχωρήσουν στους τελικούς και να διεκδικήσουν το πρώτο βραβείο της επένδυσης του 500.000 ευρώ.  Τελικός νικητής ήταν η start- up enbrity.ly, μια Ουγγρική εταιρεία η οποία ιδρύθηκε από τέσσερα άτομα , με σκοπό να παράγουν μια ριζοσπαστική και μοναδική υπηρεσία στο χώρο του διαδικτυακού marketing.  Μέσω των αλγορίθμων που δημιούργησαν μπορούν να εντοπίσουν τη κίνηση και την επισκεψιμότητα μιας σελίδας η οποία ευθύνεται σε robots.

Μία από τις άλλες 4 finalist του διαγωνισμού ήταν η «Cosmethics», ένα mobile app to οποίο ανήκει στο τομέα του digital health. Είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε τη ιδρύτρια της εταιρείας, Katariina Rantanen, και να μας εξηγήσει την ιστορία πίσω από την εταιρεία και τα όραμα της για το μέλλον.

Τι σε έκανε να αρχίσεις να δουλεύεις πάνω στο Cosmethics;
Περίπου 8 χρόνια πριν, ένας φίλος μου είχε ένα εργοστάσιο παραγωγής καλλυντικών και σκεφτόταν να χρησιμοποιήσει πετροχημικά που χρησιμοποιούμε στα αυτοκίνητα για να παράξει μια λοσιόν σώματος. Συζητούσαμε για το αν αυτό ήταν υγιεινό ή όχι. Κάποια χρόνια αργότερα δούλεψα   πάνω στον σχεδιασμό αρωμάτων και  για 2 χρόνια εργάστηκα για την πιο διάσημη εταιρεία αρωμάτων στην νότια Γαλλία και έμαθα από πρώτο χέρι πως είναι να φτιάχνεις αρώματα και το τι μπορείς να χρησιμοποιήσεις  ως υλικά. Στα επόμενα χρόνια, πολλοί κοντινοί μου άνθρωποι πάθαιναν καρκίνο. Αυτό με έκανε να προβληματιστώ από πλευράς υγείας για την σημαντικότητα των προϊόντων που βάζουμε πάνω στο σώμα μας, και όχι μόνο αυτών που τρώμε. Συνειδητοποίησα πόσο δύσκολο είναι για έναν καταναλωτή να καταλάβει όλα τα συστατικά που περιέχονται σε προϊόντα ομορφιάς. Ένα απλό παράδειγμα: ως προϊόν διατροφής ονομάζεται νερό, όμως σε προϊόντα ομορφιάς αναφέρεται με την λατινική του ονομασία, aqua. Πρέπει πραγματικά να είσαι γνώστης βιοχημείας! Επίσης, είναι αδύνατο να θυμάσαι και να ξέρεις όλα τα συστατικά ( μπορούν να χρησιμοποιηθούν 23.000 συστατικά). Επελέγην για το Aalto University’s Summer of Startups. Εστιάσαμε στο να σχεδιάσουμε μια εφαρμογή,  απλή σε πρόσβαση, ούτως ώστε όλοι να μπορούν να την χρησιμοποιήσουν με την φορητή τους συσκευή και να την έχουν πάντα μαζί τους. Ακόμα και κάποιος που δεν έχει τεχνικές γνώσεις, όπως η μητέρα μου, μπορεί εύκολα να τη χρησιμοποιήσει. Η εφαρμογή κυκλοφόρησε πριν δυόμιση εβδομάδες. Είμαστε η μόνη σκανδιναβική start- up που επιλέχθηκε στο TechCrunch Battlefield και η μόνη που προβλήθηκε στο BBC.

Ποιοι είναι οι τρόποι για να έχεις κέρδη μέσω του app σας;
Υπάρχει ένα διπλό μοντέλο εσόδων. Το ένα είναι τα έσοδα θυγατρικών, πράγμα που σημαίνει ότι έχουμε συστάσεις στην εφαρμογή με συνδέσμους σε online καταστήματα όπως το Amazon και μπορείτε να αγοράσετε εύκολα το προϊόν μέσω του app. Συστάσεις έχουν γίνει αποκλειστικά με βάση τα συστατικά. Δεν κάνουμε διαφήμιση με την έννοια της διάθεσης χορηγίας προϊόντων μεταξύ των συστάσεων. Η δεύτερη ροή των εσόδων είναι περιεχόμενο συνδρομής, για παράδειγμα θα υπάρχει προφίλ για αλλεργίες, ας πούμε ότι είστε αλλεργικοί στους ξηρούς καρπούς.

Μια τελευταία ερώτηση, τώρα, βασικά με την εφαρμογή σας, μπορείτε να υποθέσετε ότι θα πάτε σε διαφορετικές αγορές, να εφαρμόσετε μεταφρασμένες εκδόσεις  σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Σχετικά με τη διεθνοποίηση, έχετε σκεφτεί την ελληνική αγορά;
Καλή ερώτηση. To app  μας είναι διαθέσιμο  στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως εκ τούτου είστε όλοι αυτόματα στο κοινό μας. Η μετάφραση στην ελληνική γλώσσα είναι ένα φυσικό επόμενο στάδιο. Ήμουν στην Ελλάδα το περασμένο καλοκαίρι για πρώτη φορά στη ζωή μου. Εκεί  υπάρχει ο KORRES, μια γνωστή μάρκα καλλυντικών. Αυτό που θα ήθελα να δω είναι η συνεργασία, συσχετίζοντας τις ανάγκες και τις απόψεις πιο κοντά στους κατασκευαστές και ουσιαστικά ανοίγοντας ένα διάλογο με τον χρήστη. Η Γαλλία δεν είναι ο μόνος κατασκευαστής στον τομέα των καλλυντικών! Όπως είπα, ο KORRES είναι ελληνική. Υπάρχουν Γερμανοί κατασκευαστές, ειδικά στα φυσικά καλλυντικά, και ούτω καθεξής. Αυτό που θα ήθελα να δω, είναι πραγματικά το άνοιγμα ενός διαλόγου μεταξύ των καταναλωτών και των παραγωγών.

10599668_830120073677763_3317137794500935348_n 10314759_829266650429772_6780578779367779332_n

Στην συνέχεια είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον ιδρυτή του «Fishbrain», νικητή του διαγωνισμού του Slush 2012, δίνοντάς μας την ευκαιρία να μάθουμε τι σημαίνει να έχεις ήδη κερδίσει σε ένα τέτοιο event.

Πες μας λίγα λόγια για το Fishbrain.
Το fishbrain είναι ένα mobile app και ένα site κοινωνικής δικτύωσης για το πιο δημοφιλές χόμπι στον κόσμο, το ψάρεμα. Βοηθάμε τους ψαράδες να πιάνουν μεγαλύτερα και περισσότερα ψάρια και ταυτόχρονα να καυχιούνται για αυτό.

Τι έκανες πριν από αυτό και πώς σου ήρθε η ιδέα για το fishbrain;
Υπάρχει μια μικρή ιστορία πίσω από αυτό, όπως συμβαίνει με όλα τα start- ups. Το background μου είναι στα Μαθηματικά, ενώ στη Φυσική έκανα ένα PhD σε σύνθετα δυναμικά συστήματα. Τα παράτησα για να ξεκινήσω μια δική μου εταιρία. Αυτό ήταν το 1999, τόσο μεγάλος είμαι. Γύρισα στη Σουηδία και συγκέντρωσα 20 εκ. δολάρια που θα χρειαζόμουν για τη εταιρεία και την μεγάλωσα εκεί για 5 χρόνια. Το 2006 πήγα στη Silicon Valley και εγκατέστησα εκεί την εταιρεία μου. Μεσολάβησαν 3 απογοητευτικά χρόνια, στην ουσία έχασα όλα τα μεγάλα deal από Αμερικανούς ανταγωνιστές. Ήταν εξαιρετικοί στις πωλήσεις και στο μάρκετινγκ, κάτι για το οποίο στην Ευρώπη έχουμε υποτιμήσει τους Αμερικανούς. Το σημείο ανάκαμψης ήταν το 2009. Τότε απέκτησα την Symantec και την Microsoft  ως πελάτες. Το πιο λογικό που είχα να κάνω ήταν να πουλήσω την εταιρεία, όπως και έκανα. Εξαγοράστηκε από μια εταιρεία της ανατολικής ακτής και μετακόμισε από τη Silicon Valley λίγο έξω από τη Βοστώνη. Έπειτα, κλείστηκα μέσα για ενάμιση χρόνο, συνειδητοποιώντας ότι πλέον δεν είμαι ο τύπος με την μεγάλη εταιρεία. Σκέφτηκα ότι μου λείπει το εταιρικό γονίδιο, ότι απλά δεν το έχω στο DNA μου! Δούλεψα εκεί στην executive team και ήταν το πιο βαρετό πράγμα. Ήταν φρικτό. Συνεπώς, ήθελα να κάνω ένα άλλο start- up. Γενικά είμαι πεπεισμένος για την σημαντικότητα των social network που απευθύνονται σε ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα, στο facebook ή στο instagram ή στο path βλέπεις εικόνες με ανθρώπους να πίνουν, δηλαδή περιεχόμενο που θέλεις να μοιραστείς με φίλους σου. Όμως αν έχεις πάθος για κάτι, είτε αυτό είναι το μπάσκετ είτε το ποδόσφαιρο, το χόκεϊ ή η κηπουρική ή το ψάρεμα, θες να μοιραστείς περιεχόμενο με ανθρώπους που έχουν το ίδιο πάθος με σένα, όχι απλά με φίλους. Έγραψα ένα άρθρο επ’ αυτού στο PandoDaily, στο μπλογκ της Silicon Valley και το feedback που πήρα ήταν πολύ ενθαρρυντικό. Έτσι πίστεψα ότι κάτι είχα βρει. Μετά έπεσε το μάτι μου σε ένα άρθρο για τα πιο δημοφιλή χόμπι, νομίζω στο Forbes.  Και μάντεψε: το πιο δημοφιλές ήταν το ψάρεμα. Μετά βρήκα δύο παιδιά στη Σουηδία που δούλευαν κάτι τέτοιο ως ένα side project σε μια online κοινότητα, πολύ καλή δουλειά, δεν το δούλευαν για mobile app. Τους έκανα μια ρητορική ερώτηση: Όταν πάτε για ψάρεμα παίρνετε μαζί το λάπτοπ ή το smartphone σας; Μάλλον πρέπει να κάνουμε ένα mobile app. Έτσι έγινα ο επενδυτής της εταιρείας, μπήκα στο συμβούλιο και μόλις μπόρεσα να παραιτηθώ, γύρισα στη Σουηδία και έγινα CEO της εταιρίας. Η εταιρία δημιουργήθηκε το 2010, εγώ μπήκα το 2012.

1379970_10202169946913426_1048394700_n 8968_10152434977146625_436219691557113343_n

Εσύ είσαι καλός στο ψάρεμα;
Μεγάλωσα σε φάρμα. Οπότε ψαρεύω και κυνηγώ από παιδί. Δεν θα έλεγα ότι είναι το πάθος μου, απλά μου αρέσει. Έχουμε χρήστες που ψαρεύουν μερικές φορές την εβδομάδα αλλά εγώ τον τελευταίο χρόνο έχω πάει 5 ή 6 φορές. Πιο πολύ η επιχειρηματική ευκαιρία ήταν που με οδήγησε στο fishbrain.

Ήσουν ο νικητής στο διαγωνισμό SLUSH το 2012. Κοιτώντας πίσω, πόσο σε βοήθησε αυτό;
Ήταν υπέροχο. Ήταν πραγματικά το σημείο εκκίνησης. Λίγο μετά αντλήσαμε το πρώτο επιχειρηματικό κεφάλαιο. Βοηθάει πολύ στο να γίνεις γνωστός. Δεν βοηθάει στο να προσελκύεις χρήστες, βέβαια, γιατί δεν υπάρχουν και πολλοί ψαράδες σε ένα συνέδριο για την τεχνολογία αλλά για να αντλήσεις κεφάλαια και εργαζόμενους είναι εξαιρετικό. Νομίζω ότι οι περισσότερες σουηδικές εταιρίες είναι κακές σε αυτό, δεν είναι καλοί στο να τραβούν τα βλέμματα.

Πόσους χρήστες έχετε μέχρι στιγμής;
Πηγαίνουμε καλά, 650.000. Αλλά υπάρχουν 40 εκ. που ψαρεύουν στη χώρα. Άρα, έχουμε μόνο το 1%. Θέλουμε να αναπτυχθούμε περισσότερο, και πιο γρήγορα.

Ποιο είναι το όραμά σου για το fishbrain στα επόμενα 3 χρόνια;
Θέλω να είμαστε το πρώτο πράγμα στο μυαλό των ψαράδων παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει να έχουμε μια καλή εφαρμογή, ένα καλό κοινωνικό δίκτυο, να κάνουμε τα πάντα για να είναι πολύ βολικό στους χρήστες. Για παράδειγμα να μπορείς να αγοράσεις άδεια ψαρέματος, να αγοράζεις εξοπλισμό μέσω της εφαρμογής, να βλέπεις τα καλύτερα σημεία και να κλείνεις ταξίδια ψαρέματος. Να είναι πραγματικά ένα σημείο επαφής για όλους τους ψαράδες παγκοσμίως.  Έχουμε αρχίσει από τις ΗΠΑ, αλλά έχουμε ήδη μεγάλο ενδιαφέρον από Κινέζους και Ιάπωνες επενδυτές. Το ψάρεμα είναι δημοφιλέστατο στην Κίνα, όπως και στην Ιαπωνία.

Πώς σας φαίνεται η Ελλάδα σαν αγορά για το fishbrain;
Υπάρχει πολύ ψάρεμα στην Ελλάδα, υπάρχει πολύ νερό. Αγαπάμε κάθε χώρα η οποία έχει πολύ νερό. Είτε θάλασσες είτε λίμνες. Και η Ελλάδα πληροί  τα κριτήρια. Η εφαρμογή μας βρίσκει την τοποθεσία αυτόματα γιατί μόλις ξεκινάς να την χρησιμοποιείς ακολουθείς το νερό. Δεν έχουμε μεταφράσει την εφαρμογή σε άλλες γλώσσες. Όμως έχεις μια βάση δεδομένων με είδη ψαριών και μπορείς να τα μεταφράζεις. Είναι πολύ εύχρηστο. Αν και έχω ζήσει στην Αμερική, ακόμα δεν ξέρω όλα τα ονόματα των ψαριών στα αγγλικά.

Αυτό σημαίνει ότι θα δούμε τα είδη των ψαριών μεταφρασμένα στα ελληνικά στο fishbrain;
Ναι. Είμαι σίγουρος ότι έχουμε και στην Ελλάδα χρήστες. Δεν το έχω τσεκάρει ακόμα όμως.

Επιμέλεια: Γιάννης Πανταζόπουλος, j.pantazopoulos@yahoo.gr
Κείμενο-συνεντεύξεις: Γρηγόρης Νταρλαντάνης, Μιχάλης Μπιτζαράκης